Noordwijk

in Brussel

De Noordwijk heeft zijn naam te danken aan het Brusselse Noordstation, waarvan het huidige gebouw dateert van 1951. Het station maakt deel uit van het Communicatie Centrum Noord (CCN of Centre de Communication Noord) met toegang tot het busstation, de premetro enz . Samen met het Centraal- en het Zuidstation behoort het tot de drukste stations van het land.

Een opvallende toren.
.
De lokettenzaal.
.
De doorgangen onder de sporen en de toegangen van het station werden voor kort vernieuwd.
De opgehangen lift die toegang geeft tot het CCN.en tot de burelen van het Brussels Gewest. De nieuwe eigenaars willen het CCN grotendeels afbreken en er hotels en woningen in onderbrengen.
.
.
Uitgang kant S.Bolivarlaan.
Gevel van het CCN.
Toegang S.Bolivarlaan
Wanner we van op afstand naar het station kijken, zien we de betonnen kernen van de torens WTC1 en WTC2
.
Eind augustus 2020 zag het er nog zo uit. Beide torens uit 1976 met 28 verdiepingen werden afgebroken grotendeels afgebroken, om plaats te ruimen voor het ZIN project.

Meer info over dit project vindt u hier

59 replies to “Noordwijk

  1. Ik heb de evolutie van de Noordwijk een beetje meegemaakt. Ik vond mijndraai niet meer na de vernieuwingen. Het is allemaal zo gigantisch geworden. En na al die jaren breken ze weer af erbouwen opnieuw.. Vroeger treinde je naar het Noordstation en je was zo in de Nieuwsrtraat.,het walhalla voor de shoppers. Dat is nu verleden tijd

    Like

  2. Hoi Willy,

    In mijn jonge jaren (lang geleden dus) ben ik heel vaak in Brussel geweest.
    Kende het ook vrij aardig, maar nu ik dit zie lijkt het wel een andere planeet 🙂
    Wat is Brussel verandert zeg,
    Maar zeker niet minder mooi, het is een echt metropool waar oud en nieuw hand in hand gaan.

    Groetjes, Karina

    Like

    1. die torens zijn ruim 100 m hoog, vandaar…

      meestal als de hoogte het toelaat worden men bouwkranen met telescopische kranen gemonteerd en achteraf op dezelfde wijze afgebroken

      bij het bouwen van zo’n toren plaats men die kranen soms in kokers binnen het gebouw, (vaak
      in een liftschacht) achteraf moet men die stuk voor stuk van boven af demonteren, met een kleine kraan op het dak

      Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
close-alt close collapse comment ellipsis expand gallery heart lock menu next pinned previous reply search share star