Wandelen

..

.

in de Kalkense meersen.

.

Meersen zijn laaggelegen, vochtige graslanden in de overstromingsvlakte van een rivier, vaak zijn ze doorsneden met sloten en grachten. Van op de Scheldedijk heeft de wandelaar/fietser een mooi overzicht op dit meersengebied. Ruimte, water, groen en stilte vormen de belangrijkste troeven. We maken een rondje tussen Wichelen en Laarne.

De schelde dijk.
De blauwe lucht was slechts van korte duur.
Kievitsbloem die je wel meer in drassige zones aantreft.
.
Het gebied wordt doorsneden door heel wat sloten.
.
Plaatselijk overstroomde wandelpaden.
.
.
Een nieuwgebouwde uitkijktoren aan een oude schelde arm.
Zicht op de oude schelde arm, die opnieuw uitgegraven werd.
.
.
Her kerkje van Schellebelle in de verte.
Brugje over de vaart die Kalken met de schelde verbindt.
De kalkense vaart, waaruit vervuild slib verwijderd werd.
.
Zicht in de richting van Wetteren.
De schelde in Schellebelle.
Zicht op een recent aangelegde ringdijk; maar droog hield ik het niet.

foto’s: eind maart 2024

51 replies to “Wandelen

  1. je ne sais pas ce qu il s est passé dans ma rectification, si tu peux supprimer ma réponse, annule ! je voulais dire dans cette belle campagne ! 

    Like

  2. Bonjour, une balade sans effort dans cette belle balade, ça me va très bien ! je te souhaite une bonne journée, bisous

    francine

    htttps://visites-guidees.net

    Like

  3. Dat was een flinke wandeling. Ik zou graag eens over de Scheldedijk fietsen. Zeker in de zomer. Volgens mij zijn noemen wij meerssen uiterwaarden. Heel voedselrijk voor watervogels. Foto’s van de kievitsbloem! Die heb ik nog nooit in het wild gezien.
    Een naam die klinkt als een klok: Het kerkje van Schellebelle.

    Like

  4. Bonjour Willy, quelle belle balade !! j’aime cette plante particulière que nous n’avons pas ici et puis l’observatoire doit permettre de découvrir toute la faune présente dans l’eau (qui est bien présente partout). Excellent dimanche, Philippe.

    Like

  5. Een aantal jaren geleden liet je fotoseries zien van wandelingen met overwegend blauwe lucht. Althans voor mijn gevoel.
    Tegenwoordig zie ik ook vaker bij jou dreigende luchten en natte landerijen. Ervaar je zelf ook die verandering?
    De kievitsbloemen vind ik extra mooi in deze mooie serie.
    Jammer dat je het niet droog hield. De dreigende luchten zijn wel fotogeniek.
    Fijne zondag!

    Like

Plaats een reactie

close-alt close collapse comment ellipsis expand gallery heart lock menu next pinned previous reply search share star